Iarna pe munte. Probleme de orientare si pericole intalnite pe traseele montane

Iarna, calatoriile pe munte sunt diferite destul de mult fata de excursiile montane din restul anotimpurilor din an. Conditiile meteo, zapada adanca, gheata, lipsa de contrast, echipamentul care iti poate bloca vizibilitatea, marcajele ascunse in zapada, pericolul de avalansa etc. pot transforma un traseu destinat incepatorilor (usor) in unul accesibil doar celor cu experienta (dificil). De aceea, atunci cand se fac pregatirile pentru un traseu unde se gaseste zapada este important sa se tina cont de aceste pericole si sa se constientizeze ca iarna un traseu considerat sigur poate deveni unul periculos!

Echipamentul iti poate bloca vizibilitatea
Pentru protejarea fetei impotriva degeraturilor, de munte ori, in functie de conditiile metro, capul este acoperit cu ochelari de schi, cagula / masca de fata si gluga de la geaca. Nu este nimic gresit, dar acest lucru optureaza campul vizual, iar daca ochelarii se si aburesc, atunci inaintarea devine extrem de periculoasa.



Marcajele de pe traseu sau chiar indicatoarele de directie pot fi ingropate in zapada
Daca pornesti intr-o calatorie pe munte si te bazezi doar pe faptul ca vei urma cararea batatorita de alti turisti sau pe marcajele turistice, atunci este posibil sa ai parte de surprize neplacute. Si in cazul in care stii ca nu exista carare si ca marcajele nu se pot urmarii, dar ai de gand sa te ajuti de indicatoarele de directie de pe traseu, poti sa fii luat prin surprindere. Cararile, marcajele si, mai rar, indicatoarele de directie pot fi ingropate total sau partial sub zapada! Asa ca, nu uita sa-ti iei la tine  cateva din urmatoarele recuzite: harta, busola, altimetrul, GPS-ul sau aplicatii de navigare pentru telefonul mobil + baterie externa.

Lipsa de contrast dintre sol si cer
Atunci cand se lasa ceata, solul fiind acoperit cu zapada, nu mai exista niciun contrast intre sol si cer, in jurul tau este o “mare alba”. De exemplu, daca vrei sa cobori din creasta, fara o vizibilitate si un contrast bun de la distanta este extrem de dificil sa determini unghiul unei pante. In aceste conditii chiar si orientarea cu ajutorul hartii este o provocare.

Mai putine ore de lumina
Este o diferenta mare intre perioada de lumina de 14 – 15 ore din timpul verii si cea din timpul iernii, aproximativ 7 – 8 ore de lumina… Mai putine ore de lumina, inseamna ca traseele care se intind pe parcul unei zile de iarna sunt mai scurte.
De asemenea, multi considera ca vizibilitatea pe timpul noptii din timpul iernii, conditii meteo prietenoase si fara ninsoare, este mai buna datorita zapezii (care este alba) decat atunci cand nu este zapada; eu inca nu ma pronunt. Si chiar daca ar fi asa, in niciun caz nu este indicat ca pe timpul noptilor geroase de iarna (daca nu ninge, nu bate vantul si cerul este senin, sigur este ger) sa faci trasee pe munte. Si oricum, daca vizibilitatea ar fi mai buna nu inseamna ca se si merge mai usor ca atunci cand nu este zapada. Datorita zapezii se inainteaza mai greu si cresc sansele sa te dezechilibrezi, sa aluneci, sa cazi. Din punctul meu de vedere, pe timp de iarna trebuie sa se faca trasee pe munte doar pe timpul zilei, nu si noaptea.

Traseele din timpul iernii sunt mai lungi
Fata de restul sezoanelor, traseele din timpul iernii, indiferent ca se fac cu ajutorul rachetelor de zapada sau nu, necesita timp mai lung pentru parcurgerea lor si accelereaza starea de oboseala, ceea ce duce la diminuarea concentrarii. De asemenea, echipamentul fiind mai greu si gros si coordonarea este mai dificila.

Zapada depusa intr-un strat gros sau viscolita
Traseele prin padure se pot transforma in rute impracticabile din cauza grosimii zapezii, iar cele de deasupra liniei padurii pot fi blocate de troiene de zapada, care daca sunt in numar mare devin bariere de netrecut.

Trecerea unei ape este mai dificila
Si traversarea paraielor de munte este o provocare iarna. Exista riscul alunecari sau spargerii ghetii sub greutatea unei persoane, caz in care cel care a spart gheata se poate unda si astfel poate ajunge la degeraturi, hipotermie. Trecerea peste rauri sau lacuri inghetate il consider un act periculos cu foarte multe necunoscute, asa ca nu recomand nimanui sa faca astfel de traversari. Recomandarea mea este sa se incerce ocolirea, cautarea unei punti sau pod, sau sa se faca cale intoarsa.




Capcanele create de vegetatie
Cand zapada acopera jnepeni, tufisuri, ramuri sau copaci mici se formeaza goluri in zapada. Aceste capcane se declanseaza atunci cand cineva calca deasupra lor si au ca rezultat o amintire amuzanta sau o accidentare. Si copacii cazuti la orizontal, cu ramurile taiate si acoperiti cu zapada pot provoca accidente. Atunci cand calci pe ei, de cele mai multe ori se aluneca, iar daca copacul are si cioturi atunci pot provoca deteriorarea echipamentului sau zgarieturi.

Pericolul de avalansa
Determinarea zonelor unde se pot declansa avalanse este un lucru complicat si nu se rezuma doar la atentionarile meteorologilor sau salvamontistilor. Daca nu esti capabil sa monitorizezi stratul de zapada pentru determinarea instabilitatii acestuia, evita zonele unde se pot forma avalanse!

La final…

Celor care nu stapanesc calatoriile pe munte din timpul iernii le recomand sa calatoreasca doar alaturi de alti turisti cu experienta, sa-si planifice cu atentie traseele si sa aiba in minte si pericolele prezentate mai sus. De asemenea, inainte de a pleca iarna pe un traseu pe munte nu uitati de echipamentul adecvat, pregatirea fizica, alimentatie, hidratare, erorile tehnice etc.

 

Cine doreste sa citeze dintr-un articol o poate face in limita a 500 de caractere (litere) si daca la finalul unui asemenea pasaj va adauga un link catre postul de unde a extras textul.
In caz contrar:
1. Mail catre site / blog. Daca in decurs de 3 zile nu raspunde sau refuza sa stearga respectivul articol:
2. Raport Google Cautare/Imagini
3. Raport catre Google Adsense
4. Alte raportari: companii de hosting, Facebook, WordPress, Blogger/Blogspot, 2Parale, ProfitShare etc
5. In cazuri extreme, plangere penala.
2 Comments

Adauga comentariu

Your email address will not be published. Required fields are marked *